Saturday, April 16, 2011

Puisi Muhasabah Cinta


Sajak nukilan Aminah Qutb:

Sekiranya kita 
cinta kepada manusia
tidak semestinya manusia 
cinta kepada kita
Tetapi sekiranya kita 
cinta kepada Allah
nescaya cinta Allah 
tiada penghujungnya

Sekiranya
kita cinta kepada manusia
kita akan cemburu kepada orang yang
mencintai orang yang kita cintai
Tetapi sekiranya
kita cinta kepada Allah
kita akan turut mencintai orang yang
melabuhkan cintanya kepada Allah juga

Ya Allah
andainya dia adalah jodoh
yang ditetapkan oleh-Mu kepadaku
Maka
campakkanlah ke dalam hatiku
cinta kepadanya adalah semata-mata kerana-Mu
dan campakkanlah ke dalam hatinya
cinta kepadaku adalah kerana-Mu jua

Namun
andainya dia bukanlah jodoh yang
ditetapkan olehMu kepadaku
berikanlah aku kekuatan
agar pasrah
dalam mengharungi ujian
yang Dikau berikan kepadaku..

Petikan dari buku ‘Pemilik Cintaku Setelah Allah dan Rasul’ – Fatimah Syarha

++ Buat semua hamba Allah, Moga-moga kita tidak terjebak dengan cinta nafsu rekaan syaitan laknatullah.. Andai cinta itu hadir, perhatikanlah, bagaimana caranya kita bercinta? Cara yang Allah redhakah? Cintakah namanya kalau Yang Mencipta Cinta sendiri tidak redha? Dan fikir2 kalian, kemana cinta itu berakhir? Bahagia dunia sahajakah? Di Akhirat putus? Adakah cinta itu membawa anda ke Syurga Allah atau Neraka? Ya Allah, jangan kerana tersalah guna cinta, kami tercampak di neraka.. Nauzubillah min dzalik!


Sama-sama hayati doa ini,

Bismillahirrahmanirrahim,
Ya Allah 
jika aku jatuh cinta, 
cintakanlah aku pada seseorang yang 
melabuhkan cintanya padaMu, 
agar bertambah kekuatanku 
untuk menyintaiMu..

Ya Muhaimin 
jika aku jatuh hati, 
izinkanlah aku menyentuh hati
seseorang yang hatinya tertaut padaMu 
agar tidak terjatuh aku dalam jurang cinta nafsu…

Ya Rabbana 
jika aku jatuh hati, 
jagalah hatiku padanya 
agar tidak berpaling 
daripada hatiMu..

Ya Rabbul Izzati 
jika aku rindu, 
rindukanlah aku pada seseorang yang 
merindui syahid di jalanMu…

Ya Allah
jika aku menikmati cinta kekasihMu,
janganlah kenikmatan itu 
melebihi kenikmatan bermunajat
di sepertiga malam terakhirMu..

Ya Allah 
jika aku jatuh hati pada kekasihMu,
jangan biarkan aku tertatih dan terjatuh 
dlm perjalanan panjang 
menyeru manusia kpdMu…

Ya Allah 
jika Kau halalkan aku merindui kekasihMu,
 jangan biarkan aku melampaui batas
sehingga melupakan aku pada cinta hakiki 
dan rindu abadi hanya kepadaMu
Amin…. 


No comments: