Sunday, April 3, 2011

Dan kesusahan itu,perancangan Allah Taala



Kita biasa mendengar peristiwa pemulauan yang dilakukan oleh Musyrikin Makkah terhadap Rasulullah SAW dan para sahabat baginda, juga Bani Hasyim dan Bani Abdul Muttalib yang turut dipulaukan kerana mempertahankan baginda. Peristiwa ini berlaku sebelum hijrah, dan berlangsung selama tiga tahun tiga bulan. Pemulauan yang dilakukan adalah pemulauan penuh. Tidak ada sesiapa dibenarkan berniaga, memberikan bantuan, bertukar makanan, hatta mengahwinkan anak mereka dengan sesiapa yang dipulaukan itu.
Ini membawa kepada kehidupan yang sangat perit sehingga diriwayatkan bahawa mereka terpaksa memakan pucuk-pucuk daun yang kering, sehingga pecah bibir mereka. Sehingga mereka ini terpaksa merebus kasut kulit mereka, untuk dijadikan makanan.

Untuk kita, biasanya kita ambil peristiwa ini sebagai fakta semata-mata.
Berapa lamakah Rasulullah SAW mengalami peristiwa pemulauan? 3 tahun 3 bulan.
Tetapi jarang ada kalangan kita yang menyelami, bagaimanakah Rasulullah SAW dan para sahabat baginda menghadapi 3 tahun 3 bulan itu. Adakah 3 tahun 3 bulan itu waktu yang sebentar dalam menghadapi cabaran sedemikian berat? Ditambah dengan tangisan anak-anak hari demi hari. Ditambah dalam situasi mereka ketika itu, mereka tidak tahu hingga bila pemulauan itu akan berpanjangan.
Tetapi mereka berjaya melaluinya. Maka apakah motivasi mereka?
Jawapan saya: Keimanan kepada Allah SWT.


Bersabarlah, sesungguhnya akibat yang baik itu untuk yang bertaqwa

Di dalam buku bertajuk Al-Wa’dul Haq Wa Tsiqah Fi Nasrillah karangan Dr Majdi Al-Hilali, dia ada menukilkan akan kisah pemulauan ini dan menulis satu subtopik bertajuk yang sama dengan tajuk subtopik saya sekarang ini: “Bersabarlah, sesungguhnya akibat yang baik itu untuk yang bertaqwa.”

Dr Majdi Al-Hilali menceritakan, sepanjang pemulauan itu, Allah SWT menurunkan ayat-ayat Al-Quran untuk memujuk orang-orang yang beriman. Ayat-ayat Allah SWT yang turun adalah merupakan kisah-kisah para pembawa dakwah yang terdahulu(nabi-nabi dan para Rasul terdahulu) untuk meyakinkan bahawa apa yang dilalui oleh mereka adalah apa yang dilalui oleh pembawa-pembawa kebenaran sebelum mereka. Dan antara surah yang turun di dalam peristiwa ini adalah Surah Hud. Yang mana di dalam Surah Hud inilah terdapat banyak kisah para anbiya’ yang berjuang di atas jalan Allah SWT.

Dan Allah SWT menyelitkan di dalam Surah Hud ini motivasi, agar Rasulullah SAW dan orang-orang yang beriman mampu bersabar dengan kesulitan yang panjang.
Apakah motivasi tersebut?

“Itu adalah dari perkara-perkara yang ghaib yang Kami wahyukan kepadamu (wahai Muhammad), yang engkau dan kaum engkau tidak mengetahuinya sebelum ini. Oleh itu, bersabarlah. Sesungguhnya kesudahan yang baik (yang membawa kejayaan di dunia dan kebahagiaan di akhirat) adalah bagi orang-orang yang bertaqwa.” Surah Hud ayat 49.

Kisah-kisah para Rasul dan nabi di dalam Surah Hud, menjadi motivasi buat mereka. Dan sebagaimana berjayanya para Rasul dan nabi di dalam kisah-kisah itu, begitulah Allah SWT berpesan agar mereka bersabar agar mereka nanti dengan kesabaran mereka itu, dapat merasai kejayaan yang sama juga.
Dan Rasulullah SAW bersama para sahabat baginda memilih untuk percaya dengan janji Allah SWT itu.
Kesudahan yang baik.

Keimanan itu, memberikan kekuatan

Percaya bahawa kesudahan untuk mereka hanyalah kebaikan, membuatkan mereka bertahan dengan kesukaran mereka. Bayangkan, 3 tahun 3 bulan bukan waktu yang sebentar. Apatah lagi 3 tahun 3 bulan yang diisi dengan penderitaan.
Mereka terpaksa berlapar berhari-hari. Anak-anak pula menangis. Dalam keadaan masa hadapan untuk mereka belum pasti. Apakah akan terjadi esok? Sehingga bila penderitaan ini akan berterusan?
Tetapi mereka kuat. Kerana yakin dengan janji Allah SWT. Kesudahan mereka pastinya adalah kebaikan. Keimanan mereka terhadap janji Allah SWT ini, adalah yang menguatkan mereka mengharungi hari demi hari di dalam 3 tahun 3 bulan itu.

Dan kesusahan itu adalah perancangan Allah SWT

Dr Majdi Al-Hilali memberikan komentar di dalam bukunya itu, menyatakan bahawa, Allah tidak terus menurunkan bantuna kepada orang-orang yang beriman adalah untuk membentuk mereka, memproses mereka, agar orang-orang yang beriman ini menjadi orang-orang yang cukup asbabnya untuk diberikan bantuan.

Yakni, Allah SWT merancang kesusahan itu, memanjangkan kesusahan itu hingga tiba waktunya, dengan kesusahan itulah orang-orang beriman menjadi kuat dan lebih kukuh dari sebelumnya. Bukankah ini sebenarnya adalah satu kebaikan juga? Sekaligus menjadikan kesusahan tadi adalah kebaikan yang tiada tolok bandingnya.

Dan dengan kesusahan itu juga Allah SWT telah memberikan garisan jelas yang membuatkan manusia mampu membezakan kumpulan yang baik dan kumpulan yang jahat. Hingga kini, kita dapat melihat apabila kaum kuffar merancang untuk menjahanamkan orang-orang yang beriman, mereka tidak pernah berjaya bahkan semakin ramai pula orang-orang yang tertarik dengan cahaya keimanan ini.
Tidakkah ini cukup menjadi kekuatan kita?


Penutup: Bagaimanakah dengan kita? Adakah keimanan kita menyala?

Maka kita melihat semula diri kita.
Bagaimana pula kita?
Sedang Al-Quran telah lengkap di tangan kita dengan 1001 janji di dalamnya, dibuktikan pula dengan keberjayaan Rasulullah SAW dalam perjuangan baginda. Maka bagaimanakah kita melayani kesusahan, cabaran, halangan yang terwujud dalam kehidupan kita?
Adakah kita memperkuatkan keimanan kita? Adakah kita mengasahnya?

“Dan tiap-tiap berita dari berita Rasul-rasul itu, kami ceritakan kepadamu (wahai Muhammad), untuk menguatkan hatimu dengannya. Dan telah datang kepadamu dalam berita ini kebenaran dan pengajaran serta peringatan bagi orang-orang yang beriman. Dan katakanlah kepada orang-orang yang tidak beriman: Buatlah apa yang kamu sanggup melakukannya (dari perbuatan ingkar itu). Sesungguhnya kami juga tetap mengerjakan (nasihat pengajaran yang Tuhan berikan kepada kami). Dan tunggulah (akibat yang buruk yang akan menimpa kamu)! Sesungguhnya kami juga menunggu (akan kemenangan dan kejayaan yang dijanjikan oleh Allah kepada kami). Dan Allah jualah yang mengetahui rahsia langit dan bumi dan kepadaNyalah dikembalikan segala urusan. Oleh itu, sembahlah akan Dia serta berserahlah kepadaNya. Dan (ingatlah), Tuhanmu tidak sekali-kali lalai akan apa yang kamu lakukan.” Surah Hud ayat 120-123.

Kadangkala kita suka untuk Allah menyelesaikan segala masalah kita.
Tetapi persoalan utamanya, apakah kita ini telah berusaha menjadikan diri kita sebagai orang yang layak dibantu oleh Allah SWT? Apakah kita ini orang yang benar-benar beriman kepadaNya, melaksanakan perintahNya?
Sama-sama kita kembali melihat diri, dan menggapai kekuatan yang tiada tolok bandingnya.

No comments: