Sunday, October 3, 2010

Lihatlah Bagaimana Mereka Memancing...


 
Assalamualaikum, semoga Allah merahmati kalian semua wahai muslimin dan muslimat sekalian. Selawat dan salam ke atas Nabi kita, Muhammad s.a.w. Alhamdulillah, haazal yaum, Allah memberi sy peluang untuk memahami dan menyedari hakikat satu perkara. Jazakallahu khairan katsira ila Ustaz Shafie yang berkongsi ilmu. 

Intinya berkisar tentang umpan mengail ikan dan helah iblis laknatullah. Baiklah, bercakap soal mengail, apa yang kalian gambarkan bila sebut tentang pancing atau kail ikan? Mesti ada cacing sebagai umpan bukan? Dan yang kita nampak hanya cacing..kita tak nampak cangkuk atau mata kail yang ditusuk dalam cacing itu, soheh? Kaedah inilah yang menarik perhatian ikan-ikan. Mereka x nampak ketajaman cangkuk dalam cacing itu tapi yang mereka nampak makanan, habuan..sesuatu yang dicari-cari. Sebenarnya, taktik inilah yang diguna pakai oleh iblis laknat untuk menghancurkan kita, umat manusia. Nauzubillahi min dzalik..

Jika kita perhatikan,strategi iblis cukup terang lagi nyata... mereka menggantikan perkara-perkara yang Allah larang dengan satu gambaran yang indah sedangkan hakikatnya adalah indah khabar dari rupa. Iblis menggunakan yang tersurat untuk menutupi yang tersirat. Contoh yang Ustaz bagi; yang tersurat itu ialah nama pokok direka menjadi nama pokok Khuldi atau maknanya pokok kekekalan supaya begitu bersesuian dengan impian Nabi Adam a.s. yang ingin kekal di syurga, dan yang tersirat ialah mereka ingin Nabi Adam dimurkai Allah Taala!

Hari ini, zaman ummah ini, kalau kita fikir2kan kisah strategi Iblis tadi. Apakah masih wujud perangkap yang sinonim dengan ilmu perangkap berhelah yang tertua dalam sejarah manusia ini? Sudah pasti, jawapannya ialah berlambak perangkap seperti itu! Tidak terkira! Terdapat dimana-mana. Selagi dunia belum berakhir dan ummat manusia masih ada yang beriman, iblis akan terus menebarkan perangkapnya...
 
Kata ustaz, sebagai contoh, apabila ingin berpakaian, iblis menggoda kita berpakaian melanggar syariat khususnya perempuan. Mereka menamakan pakaian yang melanggar syariat tu sebagai pakaian up to date. pakaian bermaruah. pakaian yang sensasi.. pakaian yang mempunyai standard! Sebaliknya apabila kita memakai pakaian mengikut syariat, cepat-cepat iblis racuni fikiran kita dgn mnamainya sebagai pakaian kuno.. pakaian yang tak up to date. pakaian mak nenek zaman mana ntah... pakaian orang yang ada masalah dengan rambut.. jangan-jangan botak.. pakaian orang yang tak maju.. pakaian tak kontemporari.. bagimana nak menang main sukan kalau asyik pakai seluar panjang. nak maju dalam sukan pakailah seluar pendek.. dan macam-macam lagi..
 
Contoh yang lain..terutama remaja sekarang, belajar agama atau x, mereka rasa bercouple itu indah. Bagi yang jahil, percintaan adalah segala-galanya. Ramai perempuan sanggup jual diri demi kasihnya pd sang jantan. Kalau mesej, penuh kata-kata berbaur nafsu dan call rindu setiap masa. Kasihan sangat melihat kehidupan mereka ini, walaupun nampak bahagia tapi hakikatnya? Saya sayang sahabat saya.. Ya Allah, berilah kami semua keampunan dan jalan keluar dari segala kejahatan yang pernah kami lakukan. Sahabatku, itu bukan cinta, itu penipuan iblis.. Hazihi alfitnah kabiirah! 

Lagi haru, bagi mereka yang tahu couple itu haram, mereka cakap kami x couple mcm org lain. Kami saling bagi peringatan, doa mendoakan..mcm2 lagi yang baik2 kononnya. Common answers yang dah lali kita dengar dari mereka, semata-mata ingin mempertahankan sesebuah hubungan yang telah diperangkap iblis. Iblis hanya nampakkan yang indah; kasih sayang, pengorbanan dan kesetiaan si kekasih..kekacakan atau kecantikannya.. Ada jg yg cakap, kekasih sylah yg ubah sy jadi baik mcm skrg..banyak bantu sy. Sudah.. Apakah kita langsung tak fikir kewujudan Allah? Bukankah Allah yang bagi Hidayah pada hamba-hambaNya untuk bergerak ke arah kebaikan? Bukankah Allah yang melindungi dan memerhatikan kita setiap masa? Firman Allah; Perumpamaan orang yang mengambil pelindung selain Allah adalah seperti labah-labah yang membuat rumah. Dan sesungguhnya rumah yang paling lemah ialah rumah labah-labah, sekiranya mereka mengetahui. (Surah Al-Ankabut: 41)

Seterusnya, memetik kata-kata Akh Hilal Asyraf, katanya, cinta apa kalau Allah tak redha ? Cinta apa kalau dua-dua terhumban di neraka? Kerana Allahkah cinta itu? Teringat pula kata-kata Ustazah Sumayyah, macam mana nak ada barokah cinta dalam sesebuah rumahtangga tu kalau belum bernikah lagi dah hilangkan berkatnya? Tak kahwin lagi dah merasai nikmat cinta, bila dah kahwin, nikmat-nikmat tu dah jd basi..boring. Cukup mendalam nasihat ustazah.. Sedih campur takut dan bimbang dengan suasana dunia hari ini. Kat mana-mana, ada perzinaan! Buang bayi! Gugur bayi! Tangkap khalwat! Bunuh sebab cemburu! Lari ikut kekasih! Ya Allah, peliharalah kami dari diuji dengan semua perkara yang terkutuk ini. 

Sahabat-sahabat, cinta itu asalnya ialah sesuatu perasaan yang bersifat suci. Malah Allah kurniakan dalam hati setiap insan untuk kita jaga dan curahkan pada insan yang dihalalkan memilikinya contohnya ibu bapa, family, suami @ isteri. Tapi ramai manusia mengotorinya dengan nafsu dan maksiat. Halus benar taktik iblis laknatullah. Kita sendiri x sedar atau sengaja tidak ingin menyedarkan diri. Akukah itu? Astaghfirullah.. Moga-moga Allah menunjukkan kita sirotol mustaqim.. Aamin. Apapun, KETAHUILAH, SESUNGGUHNYA PERJALANAN CINTA YANG PALING AGUNG IALAH MENCARI CINTA ALLAH DAN RASULNYA DAN KHOTIMAH CINTA YANG PALING BAHAGIA IALAH MERAIH CINTANYA! ALLAHU AKBAR!!


Kepada rakan-rakan yang dirahmati Allah, semoga artikel kali ini mampu memberi kesedaran kepada kita tentang taktik dan helah iblis yang licik ini. Ambil iktibar.. jangan kita tertipu dengan umpan-umpan iblis ini. Mungkin benar, naluri kita sewaktu muda remaja ini inginkan macam-macam yang menyeronokkan.. tapi fikir betul-betul. Janganlah sesuatu yang kita buat itu, bertentangan dengan peraturan Allah walaupun ia amat selari dengan kehendak hawa nafsu kita. Ya Allah kami amat memerlukan pertolonganMu selama-lamanya.. amin


No comments: