Tuesday, March 9, 2010

Muzik Yang Sebenar?? Souti Sarmad??

Assalamualaikum,saya postkan perkongsian tentang Muzik. Apapun,post sy ini sekadar sedikit petikan yg saya ambil dari sebuah novel karya Faisal Tehrani. Tajuknya ADVENCER SI PENIUP NEY. Bila baca tajuk shj, sy rs ramai yg rs mcm buku crta kanak-kanak tapi x sebenarnya.Untuk mengetahui lebih lanjut, kalian semua boleh baca sendiri novel ini. Penuh info yg bermanfaat dan apa yg sy dapati, isi novel ini penuh dengan maksud yg tersirat dan tersurat.

Siapakah yg mengasaskan notasi muzik? Ramai pemuzik akan menjawab Guido Arezzo , pada tahun 1026. Org Itali ini dikatakan telah mencipta notasi muzik. Ilmu itu telah diambil drpd Hymn of St John kononnya. Sebenarnya manusia barat itu hanya mencuri kekayaan pengetahuan orang Islam. Jika kita bandingkan skala muzik Guido itu dgn abjad Arab secara fonetik. Begini:

Abjad Arab: mim fa sod lam sin dal ra
Nota Muzikal: mi fa so la si do re

Orang Islam telah menggunakan notasi sejak abad kesembilan Hijrah iaitu pd zaman Khalifah Al-Ma'mun dan Ishak Al-Mausili. Notasi sudah tertera dalam karya-karya Al-Kindi, Al-Farabi, Ibnu Sina dan Hussain ibn Zaila. Teori-teori muzik Eropah seperti le rapport 5/4 dan 6/5 diambil bulat-bulat dari Al-Farabi. Guido Arezzo pernah belajar di Catalogna,tanah Arab maka mudah baginya utk mencuri khazanah ilmuwan Islam.

Ramai yg tak tahu berita sebenar tentang pengasas muzik ini kerana ramainya mengambil muzik utk tujuan seronok-seronok. Muzik itu sebenarnya utk tujuan lain; tujuannya Souti Sarmad.

Souti sarmad ialah sejenis muzik -satu bunyi yang apabila melantun keluar dr sumbernya akan mengisi semua ruang. Sumber itu datang dr Tuhan yg memberi bunyi, memberi suara kpd manusia utk menghormati firmanNYA. Ia getaran halus yg tidak tertangkap dek telinga, jauh sekali terlihat dek mata. Satu bunyi,satu suara yg memiliki kuasa yg hebat,seperti yg terkandubg pada firman: Jadilah,maka terjadilah! Ia satu suara,satu bunyi yg menderu menggetarkan kalbu berbunyi: Bacalah! Ia satu suara yg ddgr Nabi Musa di Gunung Sinai. Suara yg kita keluarkan adalah suara utk menghormati titah dan firman Tuhan. Begitu jugalah dgn melodi. Melodi yg paling indah ialah melodi yang kembali mengingatkan titah dan perintah atau firman Tuhan. Maksudnya zikir. Zikir terletak di antara ucapan dan nyanyian. Dalam zikir ada pengulangan, ada getar suara, ada kawalan nafas, ada bunyian yg dihasilkan kala bernafas sahaja, ada pula suara yg terpendam. Zikir itu juga adalah souti sarmad.

Souti sarmad ialah muzik yg membawa kita kembali kpd destinasi akhir dalam kehidupan, iaitu ALLAH!. Muzik yg menyedarkan akan kealpaan kita terhadap janji yg telah dimeterai dgn Pencipta kita bahawa kita hambaNYA, dan sekadar menumpang sahaja dibumi milikNYA. Jadi muzik ialah satu tenaga kerohanian yg mengajar dan membimbing pendengarnya. Muzik ialah penerangan dan nasihat, bukan dalam bentuk kata-kata, tetapi terus memagut hati kerana hatilah yg menampung ingatan kepada Tuhan. Dalam souti sarmad,semuanya adalah dalam takluk Tuhan. Allah yg mengurniakan bakat,ilham dan kemuliaan. ALLAH juga yg menyentuh hati pendengar yg diinginiNYA.

Souti Sarmad ialah muzik yang mengingat TUHAN. Dengan mendengar souti sarmad, maka terangkat segala kekhuatiran, keresahan, duka, murka, takut, ngeri, hingga jiwa terlerai drpd kurungan indera lantaran menembusi roh dan seisi alam semesta. Ia satu bunyi yg halus, muzik yg halus. Bunyi yg baik,muzik yg indah akan membawa kita semua mengalami masti atau keseronokan yang melimpah ruah secara rohaninya. Ini kerana muzik itu ghiza e-ruh, makanan roh. Asas ajaran souti sarmad ialah kembali kpd hari Allah menjadikan roh-roh makhluk yg ada. Allah telah bertanya: Bukankah Aku Rabbmu? Roh manusia,jin,haiwan dan semua yg bernyawa telah menjadi asyik mabuk keseronokan kerana firman Tuhan itu amat merdu sekali.Inilah asas muzik yang molek utk roh. Muzik yg mengingatkan kita kpd Pencipta kita pada hari kita berjanji denganNYA utk patuh akur kpdNYA dan tidak akan menyekutukanNYA. Semoga kita dapat mengamalkan ilmu muzik yg dredhaiNya. Bukan skdr utk hiburan duniawi semata-mata. Barakallahu fik..

Sekadar ini pengisiannya,semoga Allah mengizinkan kita meraih barakah dah rahmatNya! aaamiin..wallahu'alam.



No comments: