Sunday, May 31, 2009

Kisah Jumaat Yang Lalu...

Assalamualaikum,alhamdulillah setelah hampir sebulan...akhirnya tangan ini kembali menari..Terlalu banyak event yg berlaku dalam masa sebulan ini..Syukur, walaupun ada peristiwa yang sedih tapi yakinku pada tuhan bahawa Dia telah mengatur perjalanan hidupku sebaik-baiknya.

Jumaat lalu, seusai menghadiri kem spm di sklh..hampir semua pelajar aspuri form 5 melawat Ustaz Tarannum kami,Ustaz Mat Nor di HSNZ. Beliau jatuh sakit pada Jumaat minggu lepas..jangkitan kuman,kata isterinya. Alhamdulillah setelah 6 hari koma, beliau sedar kembali cume ingatan beliau belum pulih sepenuhnya. Mata Ustaz berair masa kami mai ramai2.Mungkin beliau teringat time die sihat dulu. Beliau cakap nak naik atas..terdiam sebentar kami sume. Nasib baek ada sorg pak cik 2 wat lawak.."Ye la..mane ade org naik ke bwh..kalu nak naik kene la naik atas..kalu nk turun ke bawah". Doaku buat Ustaz..semoga Allah menyembuhkan penyakit Ustaz. Sesungguhnya setiap penyakit itu penghapus dosa.Amiiin.

Ba'da kami mlwt ustaz, kami pergi kt Karnival Komunikasi di pantai batu burok. Dijadikan cerita, kami beli aiskrim n duduk mkn kt taman permainan...Kbtulan ade seorg budak llaki dlm umur 5 tahun sdg bermain buai, dan ketika syok menikmati aiskrim tiba ade satu suara mengganggu..Wei,mu nok kene penampo, mu sape haa..nok kene sepak?. Terkejut dibuatnya. Rupa-rupanya budak kecik tu yg berkata2. Subhanallah,mulut budak ni. Sahabat-sahabatku pun terpegun. Seorg kwnku menegur adik 2 dlm nada bergurau."Adik,tak baik cakap gitu. Nama ape?". Tiba-tiba budak tuh, cakap bukan2. Astaghfirullah ,mengucap panjang dibuatnya. Sian sangat kat adik ni..baru umur sekecil ini..ayat2 dia dah tercemar. Persoalannya di sini, salah siapa? Macammana dia boleh pandai ckp kotor gini?Teringat kat adik2 dan anak saudaraku..semoga mereka terlindung dari kata-kata kotor.

Sebenarnya point di sini ialah tentang mulut. Apa fungsi mulut? Untuk bersuara,bergurau,makan,minum dan macam2 lagi. Yang paling penting? Tak ramai yang menjadikan mulut sebagai agen dakwah. Mereka guna mulut untuk bergosip, mengumpat, mengata, menyanyi,ketawa x ingat dunia n macam2 lagi.Inilah yang kita dapat tatap dengan mata kasar kita sekarang. Mangsa dari mulut kita yang x terjaga itu adalah adik-adik kita yang amat mudah terpengaruh. Kasihan mereka, sebab salah kita...mereka terkorban. MasyaALLAH, jauhnya kita lari dari sunnah rasul kita.

Sahabat, sebelum mata terpejam rapat buat terakhir kalinya, hisablah dirimu. Katakan pada diri,biar aku menyesal dgn kesilapanku sekarang, jangan sampai aku menyesal x sudah di akhirat kelak. Saat itu, baru kau sedar kesilapanmu malangnya sudah terlalu lambat. Sesungguhnya Tuhan Maha Pengampun lagi Maha Penyayang, maka dekatilah DIA. Peliharalah mulutmu sebaik-baiknya. Seringkali kita menyalahgunakan nikmat mulut anugerah Tuhan ini. Pernahkah kita terfikir mengapa Allah mengurniakan kita sepasang telinga tapi hanya satu mulut? Mengapa ya? Mungkin ALLAH ingin kita kurangkan bercakap kerana manusia selalu alpa, pantang bercakap..bermacam2 perkara yang dibualkan. Jika perbualan itu berfaedah, alhamdulillah tapi manusia...sedikit shj ckpnya yg elok,yg lain tersasar jauh.

Tentang dakwah, kenapa kita hanya sekadar melihat org berbuat salah tapi just senyap tanpa tindakan? Dimana mulut kita yg selama ini becok berkata2. Apa akan jadi jika tiada manusia yang berani menegur? Rasulullah telah berpesan, sampaikan dariku walau satu ayat. Siapa yang benar2 memegang kalimah kekasih ALLAH ini? Seruku terutama buat mereka yang bergelar pemimpin, kalian akan disoal di hari Penghisaban kelak tentang amanah. Dakwah juga amanah!

Pernah shbtku memberitahu,"Ana takut org benci ana.". Hakikatnya, Nabi sendiri banyak terluka jiwa dan fzikal dalam berdakwah. Sebenarnya syaitan takut jika ada insan yang ingin berdakwah. Dia ingin menarik seramai mungkin manusia ke tempat abadinya iaitu AN-NAR. NAUZUBIILAHI MIN DZALIK. Diri ini bukan insan yang kamilah tetapi niatku agar kita semua dapat bangkit dari kesilapan lalu. Ingatlah bhw. setiap perkataan kita akan dihisab oleh ALLAH. ISLAM TAK MEMERLUKAN KITA TETAPI KITA AMAT MEMERLUKAN ISLAM. Sematkan kalimah ini dalam hati, InsyaALLAH, kita akan merasa kuat..Kekuatan yang dikurniakan oleh Pemilik Segala Kekuatan.Amiiin..

Jangan lupa bhw. lahirnya AL-INSAN dlm dunia ini kerana ALLAH melantik sbg.khalifah bumi. Ayuh sahabat! Bukalah lembaran suci AL-QURAN, dalam surah Muhammad, AYAT 7. Lihatlah betapa Pengasihnya ALLAH..Dia telah menjanjikan kejayaan buat hambanya yg beriman. SUBHANALLAH....ALLAHUAKBAR...LA TAHZAN , INNALLAHA MA'ANA. Wallahua'lam.

No comments: