Sunday, February 13, 2011

Yang pergi dan datang

Assalamualaikum warahmatullah,
Alhamdulillah, dalam kesempatan waktu ini, ingin saya kongsikan dua hikmah kehidupan yang saya pelajari semalam, tentang yang pergi selamanya dan yang datang menjenguk dunia..

Pagi semalam, saya terima satu mesej dari Ustazah Nik Mursyidah, Lecturer Mutalaah Ta'bir Sem 1 saya. Syukur alhamdulillah, beliau selamat melahirkan cahaya mata pertama. Bayi perempuan. Katanya, InshaAllah, bayinya itu akan diberi nama Nik Nur Khadeeja AnNabrawi. Tahniah Ustazah..Mabruk 'alaik! Semoga zuriat ustazah jadi muslimah yang solehah dan mukminah. Amiiin.. Rasa gembira menerima berita ini. Akhirnya Allah membuka rezeki buat Ustazah menerima cahaya mata. Maha Pengasih dan Maha Penyayangnya Allah Taala yang mengurniakan...

Lewat petang, saya terima mesej dari seorang sahabat sesyukbah. " Ummi kepada Amirah Solehah telah kembali ke rahmatullah sbntar tadi. Sama-sama doakan kesejahteraan Umminya. Sama2 kita sedekahkan Al-Fatihah buat arwah. Innalillah wa inna ilaihi raji'un." Kelu.. Ummi sahabat saya, Amirah telah meninggal dunia. Takziah buat Amirah.. InnAllaha ma'ana.. Semoga Amirah kuat dan tabah hadapi ujian Allah ini. Setiap yang hidup itu pasti akan merasai mati. Kematian.. Takut.. Mati itu di luar pengetahuan kita. Siapa tahu bila ajal tiba? Bimbang.. Apa amal yang akan saya persembahkan? Banyak mana pahala yang saya ada? Saya rasa macam dosa saya lagi banyak. Redhakah Allah pada saya ini? Sudikah Allah menerima saya sebagai penghuni Syurga? Nastaghfirullah.. Sesungguhnya kubur itu merupakan salah satu taman syurga atau salah satu lubang neraka. Ya ALLAH, redhailah seluruh kehidupan kami. Kurniakan kami pengakhiran yang baik. Tempatkan kami dalam kalangan hamba yang soleh dan solehah. Aameeen..

Wallahua'lam..

No comments: